Включення до плану-графіка податкових перевірок під час воєнного стану в Україні: що врахувати бізнесу?

З 1 серпня 2023 року набула чинності нова редакція Закону України № 3219 , яка вносить поправки до Податкового кодексу та інших законодавчих актів щодо оподаткування під час воєнного стану. Серед ключових змін – відновлення документальних перевірок для певних категорій платників податків. Раніше, такі перевірки були призупинені через воєнний стан на території країни.

Відтепер підлягати перевіркам можуть платники, що працюють у сфері виробництва підакцизних товарів, грального бізнесу або фінансових послуг. Закон також вводить зміни у порядок формування плану-графіка перевірок, дозволяючи вносити до нього корективи щомісяця.

Оновлений план-графік буде доступний на сайті ДПС України не пізніше, ніж останнього числа місяця, в якому його затвердили. Планові перевірки можуть розпочинатися після 30 днів від дати публікації оновленого плану.

Отож, якщо ваш бізнес займається вищезазначеною діяльністю, рекомендується відстежувати зміни в плану-графіку, адже перевірка може бути ініційована вже через місяць після оновлення плану. За таких обставин, варто підготуватися до можливої перевірки та врахувати декілька важливих нюансів.

Підготовчі заходи перед податковою перевіркою

Ефективним методом для успішного проходження податкових перевірок є проведення внутрішнього податкового аудиту. Це дозволяє самостійно виявити та при необхідності виправити можливі порушення податкового законодавства.

Для детальної підготовки до майбутньої перевірки рекомендується виконати наступні кроки:

  • Забезпечити повноту та правильність всієї документації, що стосується господарської діяльності за період, який буде перевірятися. Це включає первинні бухгалтерські документи, договори, акти та інші матеріали;
  • Пересвідчитись у відповідності заповнення документів вимогам законодавства: наявність всіх необхідних реквізитів, відповідність інформації в документах їх фактичному змісту та іншим критеріям;
  • Перевірити коректність задекларованих податкових зобов’язань та своєчасність їх сплати, можливо, скоригувати податкові розрахунки;
  • Оцінити ризики, пов’язані з співпрацею з контрагентами, які класифікуються як ризикові, і переконатися в наявності достатньої доказової бази щодо вибору таких партнерів;
  • Аналізувати ділову обгрунтованість проведених господарських операцій, особливо у випадках, коли це є важливим для їх законності.

Наголосимо, що під великим сканером податкових органів зазвичай опиняються операції з ризиковими контрагентами, нерезидентами, а також діяльність, що включає надання певних видів послуг (наприклад, маркетингові та консультаційні).

Умови допуску до проведення перевірки Часом платники податків сумніваються в можливості дозволити входу посадовцям податкової служби для проведення перевірки, із-за занепокоєння щодо її законності або через відсутність від контролюючого органу необхідних документів. Згідно з Податковим кодексом України, чиновники фіскальної служби можуть розпочати перевірку лише при виконанні певних умов: • Відправлення платнику податків копії наказу про перевірку та письмового повідомлення, що містять всі законодавчо визначені реквізити, не пізніше ніж за 10 днів до початку перевірки; • Пред’явлення або надіслання документа, який дозволяє провести перевірку, з усіма необхідними деталями; • Показ службових посвідчень посадовців, які будуть проводити перевірку. У разі невиконання цих умов або порушення формату документів, платник має право відмовити у допуску до перевірки. Тим не менше, важливо знати, що при відмові допустити перевірку, податкова служба може запровадити адміністративний арешт на майно або кошти платника. Раніше юридична практика дозволяла уникнути арешту за допомогою судового оскарження наказу про перевірку. Однак, згідно з рішенням Верховного Суду від 23 лютого 2023 року, такий підхід більше не є ефективним. З огляду на це, перед відмовою у допуску до перевірки важливо розглянути всі можливі ризики для платника податків.

Рекомендації щодо дій під час і після перевірки Важливо врахувати декілька ключових моментів під час проведення податкової перевірки та після її завершення:

  • Слід оформити детальний опис всіх документів, копії яких були надані представникам фіскальної служби, та належним чином засвідчити їх. При цьому необхідно надавати лише ті документи, які безпосередньо стосуються перевірки;
  • Якщо можливо, спілкуватися з представниками податкового органу переважно в письмовій формі. Тобто, усі запити щодо документів чи пояснень відповідати письмово, фіксуючи відправлення чи особисте вручення таких відповідей;
  • У випадку незгоди з висновками акту перевірки не уникати його підписання. Замість цього, слід подати власні заперечення до акту, додавши при необхідності додаткові пояснення та документи. Податкова служба повинна врахувати ці матеріали при розгляді заперечень.

Оскарження результатів перевірки

Адміністративний порядок

  1. Терміни та процедура: Якщо після проведення перевірки ви отримали Податкові Повідомлення – Рішення (ППР), маєте право оскаржити його в адміністративному порядку. Скаргу потрібно подати до контролюючого органу вищого рівня протягом 10 робочих днів після отримання ППР.
  2. GR-стратегія: Доцільно розробити GR-стратегію, яка включає в себе звернення до різних державних органів та структур. Застосування такої стратегії може збільшити шанси на винесення законного та обгрунтованого рішення.

Судовий порядок

  1. Терміни та процедура: Якщо скаргу не задовольнять в адміністративному порядку, ППР можна буде оскаржити в суді протягом одного місяця після закінчення процедури адміністративного оскарження.
  2. Безпосереднє звернення до суду: Існує також можливість оскаржити ППР одразу в суді, минаючи адміністративний етап. У цьому випадку у вас буде 6 місяців на подачу позову.

Загальні рекомендації

Не відкладайте: Незважаючи на наявність строків для оскарження, не варто зволікати. Затримка може призвести до того, що податкове зобов’язання стане узгодженим, і податкова служба отримає право на застосування податкової застави на ваше майно, що може перешкоджати вашій господарській діяльності.

Оскарження податкових рішень — це складний процес, який вимагає чіткого розуміння законодавчої бази, термінів та процедур. Рекомендується звернутися за юридичною допомогою для належного представництва ваших інтересів.